Spela tärning


För ett antal år sen var jag arbetslös och gick på Datorteket. Det var faktiskt en rätt rolig period för man träffade många trevliga människor plus att man lärde sig en hel del.

Mycket har jag glömt men detta tärningsspel var vi flitiga att spela så det minns jag. :)

Tycker absolut att ni ska prova på för det är riktigt skoj.



Man behöver FEM tärningar.

Det är först till 5000 poäng som vinner.

Man slår alla fem tärningarna i ett kast.

Här är det man får poäng på...


En femma är värd 50.


Slår man en etta får man 100.


Lyckas man få tre tvåor i ett och samma kast är det värt 200.


Och tre fyror är 400.


Slår man fyra av samma räknas det såhär... 300+300

Ettorna är det lite speciellt med för slår man tre såna får man 1000 och såhär blir det om man skulle lyckas få BARA ettor i ett och samma kast.


1000+1000+1000 och på samma sätt blir det om man skulle slå fem sexor, 600+600+600 eller fem fyror, 400+400+400 osv.

Hoppas ni hänger med såhär långt. :)

Två typer av stegar kan man också få poäng på men kom ihåg att det måste bli i ETT kast.


Lilla stegen=1000


Stora=1500

Här kommer en provomgång...jag slår alla fem och det ser ut såhär...



Jag sparar dessa som det är poäng på...



och slår om de andra två och då blir det såhär...



Sparar ettan och slår om trean...

Kom ihåg att man kan välja att stanna när man vill och ta poängen, för om man slår och varken får en etta, femma eller en "triss" så förlorar man alla poäng i den omgången och det är den andre spelarens tur.


Hade tur och fick en femma och då ser det ut såhär...


Observera att jag har inte fått 500 för tre femmor eftersom dom inte kommit i ett och samma slag utan 50+50+50.

När man som här fått poäng på ALLA tärningarna får man slå om dom och fortsätta samla fler poäng eller vara chicken och stanna och notera 350 points på pappret.

Efter en stege gäller alltså samma sak sftersom det är poäng på alla fem tärningarna, stanna och ta poängen (1000 el. 1500) eller fortsätt att slå.



Lycka till!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0